۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
مركز پيام و مسئول Eoc
مرکز پیام:
 
به کودکان خود آموزش دهید به هیچ عنوان مزاحم خطوط اورژانس نشوند ممکن است فردی بد حال پشت خطوط اورژانس منتظر امداد رسانی باشد.

 

 

تعریف دیسپچ

 

مرکز هدایت عملیات اورژانس شهرستان که دیسپچ هم نامیده می شود اولین خط ارتباط مردم با اورژانس 115 می باشد.مردم از طریق تلفن سه رقمی 115 در 24 ساعت شبانه روز نیازهای خود به خدمات اورژانس و فوریتهای پزشکی را اعلام می کنند. از دیگر وظایف این واحد هدایت عملیات اورژانس بوده که وظیفه اعزام نزدیکترین آمبولانس را به محل حادثه دارد.از دیگر وظایف مرکز عملیات کنترل آمار و اطلاعات و نظارت بر کل ماموریتهای انجام شده در شهرستان می باشد.هدایت عملیات های ویژه اورژانس در سراسر شهرستان و اطلاع رسانی آن به مراجع ذیصلاح یه عهده مرکز عملیات اورژانس شهرستان می باشد.

 
 
مردم می توانند با گرفتن شماره 3 رقمی 115 در هر مکان و هر نقطه به مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی متصل شوند و مشکلات اورژانسی خود را مطرح کنند.مردم میتوانند  در صورت پیشنهاد و یا انتقاد از عملکرد اورژانس 115 میتوانند با شماره 34120115 تماس حاصل نمایند.
 
 
مهمترین درخواست اورژانس از مردم گزارش صحیح حادثه شامل آدرس دقیق محل حادثه، تا حد امکان تعداد مصدومین و نوع مشکل بیمار می باشد..این موارد نقش مهمی در هدایت عملیات توسط کارشناسان مرکز اورژانس دارد.

همچنین افرادی که با اورژانس تماس می گیرند باید خط تلفن خود را آزاد نگه دارند تا در صورت نیاز به اطلاعات تکمیلی از طرف اورژانس با ایشان تماس گرفته شود و نیز از طریق آموزش هایی که توسط کارشناسان مرکز عملیات به تماس گیرنده داده می شود، بتواند کمک های اولیه لازم و حیاتی را قبل از رسیدن آمبولانس به صحنه حادثه برای مصدوم یا بیمار نیازمند انجام دهند.

 

 

 
 
 
 
 EOC
فعالیتها :الف ) پیش از وقوع حادثه

ب ) هنگام وقوع حادثه

ج ) پس از وقوع حادثه


الف) : - تهیه بانک اطلاعاتی کامل متولیان حوادث غیرمترقبه

-اجرای مانورهای آمادگی در حوادث

-برگزاری دوره های آموزشی مدیریت بحران

-مستند سازی فعالیتها در قالب صورتجلسه و گزارشات

-تشکیل جلسات ستاد حوادث دانشگاه به صورت ماهانه


ب) : - تشکیل جلسات اضطراری ستاد حوادث دانشگاه

- مدیریت بحران بر اساس پروتکل ها و شرح وظایف موجود

- اعزام ، فراخوان و آماده باش نیروها

- اطلاع رسانی به متولیان ستاد حوادث درون و برون سازمانی

- بکارگیری تجهیزات و نیروها متناسب با حادثه

- ارتباط فعال با ستاد هدایت عملیات بحران تهران و کرمانشاه بعنوان قطب

- ثبت دقیق گزارش اقدامات انجام شده


ج ) بازنگری و تدوین تجربیات

ستاد هدایت عملیات بحران شبکه ها:

-تهیه بانک اطلاعاتی کامل متولیان ستاد حوادث شبکه و ارسال به ستاد هدایت عملیات بحران دانشگاه

-تهیه شرح وظایف پرسنل در حوادث و ارسال به ستاد هدایت عملیات بحران دانشگاه

-تعیین رده های فرماندهی و جانشین آنها در حوادث و ارسال به ستاد هدایت عملیات بحران دانشگاه

-اطلاع رسانی سریع و مناسب به ستاد هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی

-برگزاری مانورهای آمادگی مقابله با حوادث و ارسال گزارشات مربوطه به ستاد هدایت عملیات بحران دانشگاه

-تهیه پروتکل های هدایت عملیات بحران بسته به نوع حادثه

-نصب پوستر حوادث ویژه در کلیه مراکز بهداشتی–درمانی

-آمادگی واحد های مختلف شبکه جهت مقابله با حوادث از جمله نقلیه ، انبار و...

-تشکیل جلسات و تعامل موثر با ارگانهای برون سازمانی ( هلال احمر ، سپاه ، نیروی انتظامی ، بسیج ، آتش نشانی و... )

-تشکیل جلسات ستاد حوادث غیرمترقبه شبکه و ارسال صورتجلسات به ستاد هدایت عملیات بحران دانشگاه

-تدوین سیستم فرماندهی حادثه در بیمارستانها و مراکز بهداشتی–درمانی

ستاد هدایت عملیات بحران

ستاد هدایت عملیات بحران محلی برای گردهمایی و نگهداری منابعی است که برای پاسخ به فوریتها و بحرانها لازم و ضروری است. مکانی است که مسئولین در زمان وقوع بحران برای هدایت و هماهنگی مدیریت عملیات و توزیع منابع در آن حضورمی یابند. همچنین مرکزی برای مدیریت و پاسخ دهی به فعالیت ها است. ستاد هدایت عملیات بحران برخلافتصور هرگز به فرومندهی سانحه و انجام عملیات مشغول نخواهد بود بلکه موارد مورد نیازبرای بحران را برنامه ریزی و از آن پشتیبانی می کند و ازستاد فرماندهی بحران که مرتبط با آن است حمایت می کند.ستاد هدایت عملیات بحران قلب و مغز مدیریت بحران و یکی از ارکان مهم آن است و در واقع مسئول تصمیمات استراتژیک بحران می باشد و تصمیمات عملیاتی را بر عهده سطوح پائین تر می گذارد.

اجزاء ستاد هدایت عملیات بحران

1-اولین جزء کارکنان هستند:

باید بطور مناسب ورزیده و توانایی فکر کردن خلاق و ایجاد سناریوی گوناگون را داشته باشند.

2-دومین جزء مهم ارتباطات است.

سیستم ارتباطات باید طوری باشد تا اطلاعات لازم و همچنین دستورات استراتژیک، بدون هیچ مشکلی به ستاد هدایت عملیات بحرانوارد یا خارج گردد. بعبارتی مسیر اطلاعات باید یک مسیر پیوسته باشد.

اهداف پروژه ایجاد ستاد هدایت عملیات بحران دانشگاه

هدف کلی: ساماندهی و همانگی درون بخشی و بین بخشی جهت مقابله با بلایا و نیز مشاهده روزانه عملکرد واحدهای مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی می باشد

اهداف اختصاصی:

1- کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث

2- ارتقاء کیفی سیتم نظارتی برعملکرد اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی

3- افزایش میزان مشارکت و تعامل بین بخشی بخصوص در زمان بروز حوادث و بلایا

4- ایجاد هماهنگی جهت اعزام تیمهای اضطراری در زمان ضرورت

5- ایجاد بانک جامع اطلاعات آماری از حوادث و سوانح

6- تهیه و تدوین سناریوی مانورهای مختلف

7- اجرای مانور

8- برقراری سیتم هشدار سریع

9- ایجاد سیتم ارتباطی مناسب بین رده های فرماندهی ، تیمهای عملیاتی و سایر واحدها

10- استفاده کاربردی و مناسب از اطلاعات موجود در ستاد

11- فراهم نمودن بستری مناسب برای ایجاد ستادهای عملیات بحران(درشبکه های بهداشت و درمان شهرستانهای استان همدان)


برنامه هایستاد هدایت عملیات بحران دانشگاه

برنامه های ستاد هدایت عملیات بحران در سه بخش آموزشی و عملیاتی و مدیریتی تدوین میشود و در طول سال اجرا می گردد.

الف) در بخش آموزش:

تدوین برنامه های آموزشی

برگزاری کارگاههای مختلف در زمینه مدیریت بحران در سه سطح مدیران ارشد- بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی، پزشکان عمومی و متخصصین و اعضاء هیئت علمی

آموزش و ساماندهی تیم های عملیاتی مختلف- تریاژ

ب) در بخش عملیات :

تدوین برنامه های عملیاتی

برگزاری مانور در سطوح مختلف (دور ممیزی- مقیاس کوچک- مقیاس بزرگ)

برگزاری مانور در کلیه بیمارستانها مرکز استان

برگزاری مانور در کلیه شهرستانهای استان

برگزاری مانور بزرگ دانشگاه

اجرای اقدامات عملیاتی وزارتخانه و مصوبات کارگروه آمادگی استان

ج) در بخش مدیریت :

تدوین برنامه های مدیریتی

تشکیل جلسات کارگروه

تشکیل جلسات کمیته های تخصصی کارگروه

تشکیل جلسات برون سازمانی و برون بخشی

تشکیل جلسات بیمارستانی

تشکیل جلسات شهرستانی

تدوین و ابلاغ مصوبات به واحدهای مربوطه

تهیه شرح وظایف و مسئولیت ها و ابلاغ به واحدهای مربوطه

سیستم هشدار سریع (EarlyWarning)

مهمترین نکته در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه اطلاع رسانی به موقع حادثه است تا مسئولین مربوطه بتوانند در کوتاهترین زمان در صحنه حضور یافته وهماهنگی های لازم را به عمل آورند. در این راستا ستاد هدایت عملیات بحران دانشگاه ضمن تعریف حوادث ویژه ، تهیه پوستر مناسب ، فرم های مورد نیاز و ارسال به کلیه مراکز بهداشتی درمانی استان و اعلام شماره تلفن های مختلف ، مراکز موظف گردیدند درصورت هر گونه حادثه ای مراتب را فوراً به ستاد هدایت عملیات بحران اعلام نمایند و ازطریق آن با توجه به شدت حادثه و نیاز منطقه نسبت به اطلاع رسانی به مسئولین مختلف دانشگاه و سازمانهای همکار و پشتیبان اقدام خواهد شد.

شرح وظایف مرکز هدایت عملیات بحران:

1-ساماندهی وهماهنگی درون بخشی و بین بخشی درزمان وقوع بحران.

2- مهمترین مرجع تصمیم گیری و هدایت و رهبری درشرایط بحران،

3- هماهنگ ‏کننده در سیستم اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستان

2-ایجاد بانک اطلاعاتی آماری از حوادث ویژه بصورت روزانه، ماهیانه و مقایسه با گزارشات آماری مراکز پلیس- پزشکی قانونی و...

3-پیگیری و دریافت گزارشات حوادث ویژه و غیرمترقبه از مراجع ذیربط

حوادث ویژه قابل گزارش: حوادث ترافیکی با بیش از 5 مصدوم و یا 3 فوتی، مسمومیتهای غذایی به صورت گروهی، مشاهده علائم بیماری مشابه در بیش از یک نفر، مشاهده علائمی از بیماری آنفلوانزای پرندگان و یا هر گونه همه گیری، مسمومیت با گازها به صورت دسته جمعی و گروهی، بمب گذاری و هر نوع انفجار مواد آتش زا و خطرناک، وقوع زلزله و رانش زمین با هر شدت، سقوط بهمن ,طوفان، وقوع سیلیا طغیان رودخانه، سقوط هواپیما یا بالگرد، هرگونه نشست و تحصن، حوادث تروریستی

-اطلاع ‏رسانی و اعلام ایجاد آمادگی به مراکز اورژانس و سایر مراکز امدادی، بهداشتی و درمانی درزمان وقوع حوادث و بلایا به منظور مرتفع نمودن نیازهای بهداشتی و درمانی مصدومین وبیماران

5-تبدیل شدن ستاد مذکور به ستاد بحران دانشگاه به هنگام مواجهه با حوادث سنگین و بلایا و هدایت عملیات بحران

6-نظارت و ارزیابی برعملکرد مراکز اورژانس

7-انجام فعالیت به صورت شبانه روزی درراستای هماهنگی، دریافت و ثبت اطلاعات
 
 شرح وطایف واحد ارتباطات

پاسخگویی به تلفن 115
اعزام آمبولانس در صورت تایید مورد اورژانسی
ارائه مشاوره به بیماران و تماس گیرندگان با اورژانس 115 تا زمان رسیدن آمبولانس به محل فوریت
پیگیری آمبولانس های اعزامی به ماموریت
اخذ شرح حال صحیح بیماران و مصدومین محل حادثه و برآورد صحیح نیاز به تعداد آمبولانس
آشنایی با موقعیت پایگاه های شهری و جاده ای اورژانس 115 و آشنایی به موقعیت جغرافیایی و منطقه مورد نظر
ایجاد اطمینان خاطر در بیماران و مصدومین
رعایت حسن خلق و همکاری لازم و توام با احترام به بیمار و خانواده (طرح تکریم ارباب رجوع)
مدیریت موثر در شرایط استرس زا و موقعیت های بحرانی
اعلام مواردی چون حوادث ویژه با بیش از 4 مصدوم و یا 2 فوتی، وقوع سیل،زلزله، و ... به اتاق هدایت عملیات بحران(EOC)
اطلاع سریع قطعی و یا خرابی تلفن های 115 به مسئولین مربوطه و مخابرات و پیگیری جهت رفع آن
تاریخ به روز رسانی: 1401/10/07
تعداد بازدید: 27056
Powered by DorsaPortal